KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki. Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcje doradczą i wspierającą działania wychowawcze rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Zapewniamy każdemu dziecku sukces szkolny.

 

WIZJA NASZEGO PRZEDSZKOLA

 

Jesteśmy placówką otwartą na potrzeby, możliwości i rozwój każdego dziecka, dzięki czemu nasi wychowankowie rozpoczynają naukę w szkole z sukcesami i bez stresu. Tworzymy warunki do wszechstronnego rozwoju aktywności: społecznej, językowej, poznawczej, artystycznej, artystycznej, ruchowej i zdrowotnej. Oddziaływania naszego przedszkola i domu rodzinnego dziecka są skoordynowane, a rodzice są naszymi najlepszymi sojusznikami.

 

Dziecko w naszym przedszkolu jest:

 

  • optymistycznie patrzące na świat,
  • ufne w stosunku do nauczycieli,
  • radosne, otwarte, kreatywne i empatyczne,
  • twórcze, samodzielne w zabawie i nauce,
  • odpowiedzialne i obowiązkowe,
  • świadome różnych zagrożeń.

 

O NASZEJ PLACÓWCE

 

„Słoneczne Przedszkole” usytuowane jest w dzielnicy Gdynia -Witomino. Mieści się w wolno stojącym, dużym budynku. Jego atutem jest okazały ogród, wyposażony w sprzęt do zajęć i zabaw ruchowych. Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym w pobliżu lasu - Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Placówka czynna jest w godzinach 6.00 – 17.00. Do przedszkola uczęszcza 157 dzieci.

 

W przedszkolu funkcjonuje 6 grup:

 

  • grupa I „Delfinki” - 3 - latki,
  • grupa II „Rybki” - 4 - latki,
  • grupa III „Muszelki” – 5 – latki,
  • grupa IV „Marynarze”– 5 – 6 - latki,
  • grupa V „Pingwinki” – 4 - latki,
  • grupa VI „Żeglarze”– 5 – 4 - latki.

 

Przedszkole Nr 13 zatrudnia 31 pracowników, w tym: 13 nauczycieli, 3 logopedów, 3 pracowników administracji i 12 obsługi. Placówka zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: specjalistów w zakresie terapii pedagogicznej, socjoterapii, oligofrenopedagogii, logopedi. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.

 

BAZA PRZEDSZKOLA

 

Placówka posiada 6 sal dydaktycznych wyposażonych w meble, zabawki i pomoce dydaktyczne sprzyjające wszechstronnemu rozwojowi dziecka, hol – szatnię, gabinet terapii logopedycznej i pedagogicznej, salę do zajęć dodatkowych. A także zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne. Baza jaką dysponuje przedszkole pozwala urzeczywistniać zindywidualizowany program rozwoju poszczególnych dzieci. Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

 

PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU

 

  • Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego /Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r./
  • Program wychowania przedszkolnego – dobre praktyki „Od zabawy do nauki” - wydawnictwo Nowa Era, autorstwa: Dorota Kucharska, Anna Pawłowska-Niedbała, Dorota Sikora-Banasik, Justyna Święcicka, Ewelina Wilkos.
  • Program wychowania przedszkolnego – roczne przygotowanie do szkoły „Szkoła za rok” – wydawnictwo Nowa Era, autorstwa: Dorota Kucharska, Anna Pawłowska-Niedbała, Dorota Banasik, Marta Pietrzak, Ewelina Wilkos.
  • Program wychowania przedszkolnego – dobre praktyki „Dziecko w swoim żywiole” – wydawnictwo Nowa Era, autorstwa: Dorota Kucharska, Anna Pawłowska-Niedbała, Dorota Sikora-Banasik, Justyna Święcicka, Ewelina Wilkos.
  • Program nauczania religii dla przedszkola: „Kochamy dobrego Boga”, autorzy: D. Kurpiński, J. Snopek.
  • Program nauczania religii dla przedszkola: „W radości dzieci Bożych”, wydawnictwo Jedność, autor - ks. dr Tadeusz Śmiech.

 

PROGRAMY AUTORSKIE:

 

  • Program wychowawczy: „Dziecko bez złości ma dużo radości”
  • Program profilaktyczny: „Bezpieczny przedszkolak”
  • Program ekologiczny: „Bliżej Natury”
  • „Przedszkolny program adaptacyjny”
  • Program edukacji regionalnej: „Kaszëbe – moja mała ojczyzna”
  • „Edukacja w zakresie praw dziecka – poznaję swoje prawa i obowiązki”
  • „Program stymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z zaburzeniami rozwoju”
  • „Program działań teatralnych”
  • „Wędrówki przedszkolaka po krajach Unii Europejskiej”

 

ISTOTA PROCESÓW ZACHODZĄCYCH W PRZEDSZKOLU I ICH EFEKTY

 

Nauczyciele przedszkola prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy, szanują godność dziecka i respektują jego prawa. Monitorują indywidualny rozwój każdego dziecka w czasie systematycznych obserwacji, prowadzonych w celu zapewnienia najlepszych warunków do osiągnięcia sukcesów rozwojowych. Proces wspomagania rozwoju i edukacji dziecka zmierza do osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole. Przedszkole diagnozuje osiągnięcia dzieci i w zależności od wyników badania gotowości szkolnej prowadzi zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka, a także udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także umożliwia rozwój zainteresowań i talentów dzieci.

Nasze zasady są następujące:

 

  • zaspokajamy potrzeby dziecka,
  • organizujemy jego aktywność,
  • organizujemy środowisko sprzyjające doświadczaniu świata i umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez dziecko,
  • indywidualizujemy oddziaływania w zależności od potrzeb i możliwości dziecka,
  • prowadzimy „otwarte drzwi” dla rodziców,
  • integrujemy proces wychowania i edukacji.

 

Przedszkole propaguje dbałość o zdrowie oraz zachowania przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do troski o własne zdrowie i aktywności ruchowej oraz poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, uczą się ją rozumieć, kochać i szanować, a także korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb. Przedszkole rozwija kompetencje społeczne dzieci, uczy współdziałania i prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na wartościach. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości moralnych obejmuje: prawdę, dobro, piękno, miłość, uczciwość, przyjaźń, prawość i odpowiedzialność. Kadra pedagogiczna kształtuje tożsamość narodową i regionalną wychowanków, a także poczucie przynależności do wspólnoty europejskiej. Ponadto placówka rozwija zainteresowania i uzdolnienia dzieci, doskonali kompetencje poznawcze wychowanków. Pamiętamy o tym, że obok powinności i obowiązków dziecko ma swoje prawa, jak np.: prawo do bycia wysłuchanym, prawo do miłości, szacunku, zaspokojenia potrzeb fizycznych i psychicznych, wyrażania niezadowolenia, własnego zdania, przeciwstawiania się temu, co jest dla niego przykre i wiele innych. Przedszkole zapewnia wychowankom nie tylko realizację podstawy programowej, lecz także umożliwia udział w zajęciach dodatkowych - bezpłatnych i płatnych. Placówka oferuje zajęcia dodatkowe zgodnie z oczekiwaniami i potrzebami dzieci oraz rodziców. W ramach zajęć dodatkowych prowadzimy nieodpłatnie zajęcia umuzykalniające, naukę języka angielskiego cykliczne spotkania teatralne i zajęcia w kółku plastycznym „Plastuś”, zajęcia logopedyczne. Wykaz zajęć jest ustalany na początku każdego roku po konsultacjach z rodzicami. Pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola poprzez rozpoznawanie potrzeb środowiska oraz poszukiwanie nowatorskich metod pracy z dziećmi.

 

KATALOG METOD STOSOWANYCH W PRZEDSZKOLU

 

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Są to metody oparte na metodyce wychowania przedszkolnego: podające, problemowe, aktywizujące i praktyczne.

Codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:

 

  • system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
  • twórcze metody aktywności ruchowej: Orffa, Labana, Kniessów,
  • Metodę Ruchu Rozwijającego według W. Sherborne,
  • Metodę P. Dennisona „Gimnastyka mózgu”,
  • Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
  • Metodę Klanzy,
  • metodykę nauczania matematyki według E. Gruszczyk-Kolczyńskiej,
  • techniki twórczego myślenia,
  • techniki relaksacyjne według Jacobsona, Wintreberta,
  • muzykoterapię,
  • dramę i bajkoterapię.

 

WSPÓŁDZIAŁANIE Z RODZICAMI I ŚRODOWISKIEM

 

Przedszkole Nr 13 systematycznie współdziała z rodzicami. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowaniu dzieci oraz troszczą się o skuteczny przepływ informacji. Sprzyja to ujednoliceniu procesu wychowania i edukacji dzieci. Wsparcie, życzliwość i akceptacja rodziców ułatwiają podejmowanie konstruktywnych działań na rzecz jakości pracy przedszkola. Wśród form współpracy z rodzicami należy wymienić: zebrania ogólne z rodzicami i Radą Rodziców, zebrania grupowe, zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci, konsultacje indywidualne, prowadzenie kącika dla rodziców ( informacje, eksponowanie prac), organizacja zajęć otwartych dla rodziców, organizacja szkoleń, spotkań z psychologiem (warsztaty), organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów, włączanie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych i wycieczek, a także angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup. Przedszkole włącza się także w różnorodne inicjatywy na rzecz środowiska, uwzględniając jego potrzeby i możliwości. Dzieci biorą czynny udział w akcjach charytatywnych, w akcjach ekologicznych na rzecz ochrony środowiska ( zbiórka plastikowych nakrętek, baterii, elektrośmieci ). Do stałych tradycji należą działania będące przejawem troski o środowisko naturalne, takie jak akcja „Sprzątanie świata”, „Światowy Dzień Ziemi” czy selektywna zbiórka odpadów. Ponadto placówka prowadzi stałą współpracę z instytucjami użyteczności publicznej: Policją, Strażą Pożarną (bezpieczeństwo), Jednostką Marynarki Wojennej w Gdyni, Biblioteką Miejską, Muzeum Miasta Gdyni, Szkołą Podstawową Nr 35 i 12, Szkołą Muzyczną im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni i Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną Nr 1, Centrum Aktywności Seniora w Gdyni i innymi stowarzyszeniami.

 

TRADYCJE PRZEDSZKOLNE

 

Przedszkole Nr 13 ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Placówka ma swoje imię, logo oraz kalendarz imprez i uroczystości przedszkolnych:

 

  • Pasowanie na Żaczka - Przedszkolaczka
  • Mikołajki
  • Wigilia
  • Bal karnawałowy
  • Biesiada z Babcią i Dziadkiem
  • Pierwszy Dzień Wiosny
  • Dzień Ziemi
  • Dzień Mamy i Taty
  • Dzień Dziecka
  • Dzień Sportu
  • Pożegnanie starszaków
  • Festyn rodzinny

 

Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez gazetkę „Cztery pory roku”, stronę internetową, a także gadżety, m.in. koszulki z logo „Słonecznego Przedszkola”.

 

SYLWETKA ABSOLWENTA

 

Absolwent Przedszkola Nr 13:

 

  • jest dobrze przygotowany do podjęcia obowiązków szkolnych,
  • ma dobrze rozwinięte procesy poznawcze,
  • potrafi współdziałać w zespole,
  • jest zainteresowany nauką i literaturą,
  • jest samodzielny,
  • jest aktywny w podejmowaniu działań,
  • lubi działania twórcze,
  • jest wrażliwy estetycznie,
  • akceptuje zdrowy styl życia,
  • ma bogatą wiedzę o środowisku przyrodniczym,
  • cechuje się gotowością do działania na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,
  • czuje się Polakiem i Europejczykiem.

 

PROGRAM WYCHOWAWCZY

 

Głównym założeniem programu jest przygotowanie dziecka do tego, by potrafiło przebywać w grupie rówieśniczej oraz zgodnie, bezkonfliktowo współpracować z innymi. Program ukierunkowany jest na przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym wśród dzieci przedszkolnych. Został opracowany na potrzeby pracy z dziećmi przedszkolnymi przejawiającymi zachowania agresywne w kontaktach z rówieśnikami. W założeniu obejmuje pracę profilaktyczno – wychowawczą, kładąc szczególny nacisk na kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju społeczno - emocjonalnego zarówno poprzez proponowane treści programowe, jak również osobisty kontakt nauczyciela z dziećmi. Często przyczyną zachowań niepożądanych u dzieci, w tym zachowań agresywnych są deficyty rozwoju emocjonalnego, jak również zła adaptacja do pełnienia ról społecznych. Warunkiem gwarantującym powodzenie programu jest dobrze przebiegająca współpraca nauczyciela-wychowawcy z rodzicami. Bowiem praca w przedszkolu stanowi uzupełnienie działań i wysiłków podejmowanych przez rodziców w radzeniu sobie m.in. z agresją własnego dziecka. Celem programu wychowawczego „Dziecko bez złości ma dużo radości” jest upowszechnianie wiedzy o właściwych zachowaniach (akceptowanych społecznie) i sposobach radzenia sobie w sytuacjach problemowych, kryzysowych, co pozwoli na stopniowe eliminowanie zachowań agresywnych wśród dzieci.

 

PLAN PRACY

 

Główne zadania opracowane na rok szkolny 2016/2017:

 

1. „Bliżej morza”

Zadanie:

Wzbogacanie wiedzy ogólnej związanej z regionem nadmorskim.

Cele:

 

  • Kształtowanie poczucia przynależności do nadmorskiego regionu
  • Zdobywanie wiedzy i umiejętności poprzez własne doświadczenia oraz obserwacje okolic nadmorskich
  • Zapoznanie z historią, geografią, przyrodą , kulturą, tradycją i gospodarką regionu
  • Wyzwalanie u dzieci ekspresji twórczej inspirowanej tematyką morską
  • Integrowanie społeczności przedszkolnej na bazie wspólnych działań związanych z tematyką morską

 

2. „Ekologia wokół nas” – kontynuacja zadania

Zadanie:

Tworzenie warunków do obserwowania i badania świata roślin i zwierząt, a także nabywania praktycznych umiejętności w zakresie poznawania przyrody, jej różnorodności i ochrony.

Cele:

 

  • Budowanie dziecięcej wiedzy o świecie przyrodniczym
  • Kształtowanie podstawowych zasad ochrony przyrody
  • Rozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego
  • Podnoszenie świadomości ekologicznej dzieci oraz ich rodziców
  • Pogłębianie wiadomości na temat roślin i zwierząt żyjących na Ziemi.

 

PIORYTETY NA ROK SZKOLNY 2016/ 2017

 

Rekomendacje

Należy:

 

  • Tworzyć warunki do realizacji treści dotyczących kształtowania postaw, wychowanie do wartości.
  • Kontynuować działania dydaktyczne dotyczące kształtowania norm społecznych i funkcjonujących umów grupowych, praw i obowiązków dziecka.
  • Większy nacisk położyć na kształtowanie samodzielność dzieci, wyrażonej np. samodzielnym planowaniem swojej aktywności, w organizacji warsztatu pracy, doborem materiałów podczas zajęć, wyborem technik plastycznych.
  • Rozwijać sprawności i umiejętności dzieci, zachęcać do podejmowania różnorodnych aktywności.
  • Dostosowywać zadania i wymagania do indywidualnych możliwości dzieci.
  • W celu pełniejszego wykorzystania potencjału dzieci i gruntowego przyswajania wiedzy należy stwarzać warunki do kształtowania kompetencji dzieci poprzez przyswajanie, odkrywanie, przeżywanie i działanie.
  • W większym stopniu wykorzystać formy i metody aktywizujące i motywujące dziecko, służące wspomaganiu wszechstronnego rozwoju, rozbudzającego jego aktywność twórczą, zapewniające pozytywną motywację do podejmowania zadań oraz umożliwiające zastosowanie wiedzy.
  • Kształtować kreatywną postawę, rozwijać pomysłowość, wyobraźnię i swobodę twórczą dzieci a także wprowadzać dziecko w świat sztuki, literatury, promować kulturę obcowania z książką.
  • Rozwijać kompetencje czytelnicze wśród dzieci.
  • W procesie edukacji przyrodniczej i ekologicznej w dalszym ciągu przekazywać wiedzę na temat podstawowych zasad ochrony przyrody, promować postawy ekologiczne, a także stosować dominujące formy wprowadzające dziecko w środowisko przyrodnicze takie jak: zabawy badawcze, obserwacje kierowane, eksperymenty, hodowle i wycieczki, poszerzające edukację przyrodniczą o metodę projektu.
  • Kontynuowanie działań proekologicznych – nominacja do tytułu „Róża ekologii”.
  • Należy zwiększyć ilość działań w obszarze pedagogizacji rodziców o tematy:
    • charakterystyka prawidłowego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym / rozwój psychofizyczny dziecka w wieku 3, 4, 5, 6 – lat/,
    • symptomy budzące niepokój związane z nieprawidłowym rozwojem psychofizycznym dzieci,
    • współdziałanie z rodziną w wyrównywaniu deficytów.
  • Poszerzyć zakres nowatorstw w przedszkolu.
  • Promować działania placówki, dbać o właściwy, pozytywny wizerunek, prezentować osiągnięcia i realizowane działania.
  • Systematycznie omawiać sposób wdrażania wniosków oraz omawiać efekty działań edukacyjnych.